هواداران تارنمای ارگ ایران

مجموع نظرات و مقالات هواداران تارنمای ارگ ایران

هواداران تارنمای ارگ ایران

مجموع نظرات و مقالات هواداران تارنمای ارگ ایران

تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی

تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی ریشه در پیدایش تمدن دارد،  آنچه که از آثار تاریخ تمدن پیداست،  اولین تمدن در ایران بوجود آمد،  و سپس در سراسر جهان پراکنده شد.
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
پیش نویس
      تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی ریشه در پیدایش تمدن دارد،  آنچه که از آثار تاریخ تمدن پیداست،  اولین تمدن در ایران بوجود آمد،  و سپس در سراسر جهان پراکنده شد.  تمدن متفاوت از هموساپین های غار نشین است،  تمدن یعنی آغاز ساخت ظروف با نقش و نگار و سلسله مراتب اجتماعی در یک اجتماع مشخص شهری.
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
تصویر انوش راوید در کنار یک خانواده خوب عشایر شاهسون،  عکس شماره ۴۸۷۸.
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
لوگو با جدیت از شکوه تاریخ ایران دفاع نمایید،  عکس شماره ۱۶۰۲.
این برگه پیوست لینک زیر است:
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
      بعد از پیدایش بورژوازی استعماری،  مرز بین سرزمین ها تعیین شد،  و کشور ها کم کم به شکل امروز پدید آمدند.  در گذشته ها و طول تاریخ،  مرزی بین ملتها نبود،  و مردم براحتی به هر کجا که امکان داشت،  رفت و آمد می کردند.  همچنین در گذشته سرزمین ها و ملتها را بر اساس دین و مذهب آنها تقسیم می کردند،  و به ملیت کمتر اهمیت داده می شد.  کمتر اثر تاریخی مانند شاهنامه فردوسی پیدا می شود،  که ملی گرایی باشد،  بیشتر آثار دینی بودند.  زیرا ساختار های تاریخی اجتماع اجازه تفکر منحصرا ناسیونالیستی را نمی داد،  یا نمی دانستند یا احتیاج نداشتند.
      بویژه از ابتدای قرن ۲۰ و با رقابت های امپریالیسم،  بیشتر و گسترده موضوعات ملی گرایی و خرافات ناسیونالیستی و همچنین رجز خوانی های این دست را شنیده ایم،  اما داشتن تمدن واقعی و اصیل،  امری جدای سیاست گذاری است،  حال چه نامی می توان بر آن گذاشت،  و علمی بررسی کرد،  وظیفه خود ایرانی های میهن دوست است.
پادشاه قاجار
  عکس تصویری از دوره پادشاهی قاجاریه حدود ۲۰۰ سال پیش همه چیز در تصویر ایرانی است،  و نمونه یک تمدن و فرهنگ عالی است،  عکس شماره ۲۹۲۲.
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
واقعیت از تمدن تاریخی
دیده هایم را در فرودگاه دبی از ۱۳۸۵ در زیر می نویسم
      در فرودگاه دوبی،  در انتظار پرواز به ایران عزیز بودم،  در آنجا دیدم که مردمان همه کشور های گیتی برای پرواز شان جمع بودند،  اروپائیان با لباس های شبه ژنده و گاهی مست و با رفتار های بی نزاکت و آسیای جنوبیها با رفتاری غیر قابل باور و کفش های از پا در آورده و بوی گند،  و غیره و غیره،  هر ملتی چیزی و شکلی و کاری عجیب و نادرست.
      ولی ایرانیهای عزیز با قیافه های شیک و کاملاً با نزاکت و به شکلی مرتب و انضباط خاص ایرانی و مهربان و با کلیه رفتار های عالی،  براحتی قابل تمایز با دیگر ملل بودند.  ما ایرانیان با فرهنگ بالایی که داریم،  باید بخود ببالیم.  تمدن تاریخی ما داستان نیست،  بلکه واقعیت است،  که نمونه آنرا هر روزه و در همه جا شاهدیم،  من فقط یک نمونه کوچک آنرا نوشتم.
      این تمدن از چند سال قبل یا چند قرن قبل نیست،  بلکه سابقه تاریخی دیرینه دارد،  که از عمق تاریخ سر آغاز گرفته.  از تمدن های کهن ایران،  و سپس قومها یا ملت های ساکن بین سه تمدن اولیه،  بین النهرین، ماورإلنهر، و سند،  که با لهجه ها و گویش های مختلف از دیر باز در کنار هم زندگی و زیستی مسالمت آمیز و شکوفا داشتند.  آنها سازنده تمدن جهان بودند،  در امتداد تاریخ و مخصوصاً این آخرین هزاره به نام هایی نامیده شدند،  چون،  ترک و آذری، کرد و لر، طالشی و اوستیایی، بلوچ و پشتو، گیل و گالشی، فارس و تاجیک، عرب ایرانی، و . . . و . . . از هر دین و مرام، که همه ار یا ایر یا ایران یا آریائیها را شامل می گردند.  این ملت یکدل ولی هزار گویش در سرزمین وسیع و زیبایی با آب و هوای گوناگون و دلپذیر بنام ایران زندگی می کنند،  که قسمت اعظم قاره کهن را تشکیل می دهند.
       البته مردم ایران به معنای واقعی آن یعنی ایران بزرگ،  از زمان پیدایش استعمار پلید با آن به مبارزه پرداختند.  استعمار هرگز نتوانست این سرزمین را چون چین و هند و آفریقا و غیره اشغال نظامی و سیاسی کند.  حتی استعمار گران در قرن ۱۹  دو اشغال شکست خورده در افغانستان و عراق دارند،  ملت ما سابقه درخشان سیاسی و نظامی تاریخی دارد،  و هرگز از دشمن شکست نمی خورد.  بنا بر این استعمار برای به انحراف کشاندن ملت ایران دست به ترفند های گوناگون زد،  و تا توانست در تاریخ برای ایرانیان دروغ بافت و گفت،  و با دروغ و ترفند می خواهند مقاصد خود را پیش ببرند.
      ما ایرانیان باید بخود افتخار کنیم و ببالیم،  و در راه بازگشت عظمت گذشته تاریخی خود،  ابتدا خود را با حوصله بشناسیم،  و سپس سرگذشت تاریخی ملت و ایران را بدرستی و دور از دروغ بدانیم،  و سپس تمدن جدید و قرن ۲۱  را بشناسیم،  و از قرن سنتی گریزی بخوبی بدانیم.  بنابراین برای گذر از این فصل تاریخ ایران،  دانایی خاص جامعه شناسی لازم است،  که سعی میکنم در این وبلاگ تا آنجا که بدانم و بتوانم آگاهی لازم را برسانم.
   پرسش از عموم:   بنظر شما این دوره تاریخ ایران چگونه طی میشود؟
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
پرشیا یا ایران
     آنچه که بطور قطع مشخص است،  از ابتدای هزاره دوم میلادی اروپائیان به ایران وسیع آن زمان،  می گفتند پرشیا،  ولی در زمان رضا شاه پهلوی نام پرشیا را به ایران تغییر دادند.  و آنچه که دقیقاً می دانیم در طول تاریخ هزار سال گذشته مردم شرق،  هند و چین و حتی آثار تاریخی موجود در شانگهای،  از همین نام ایران استفاده می کردند و می گفتند.
      البته برای همه کشور ها همین وضع حاکم بود،  مانند یونان که مردم سرزمین های شرق آن،  یونان (به معنی ایونی یا ایرونی که مهاجران دوران اولیه هخامنشی،  که به غلط و دشمنی می گویند عیلام،  به آن سرزمین مهاجرت کرده بودند)  و مردم غرب گریس می نامیدند،  خود یونانی ها به کشورشان می گفتند هلن،  که افسانه ای از آن در خاطر داشتند.
      اگر دقت کنید بسیاری از کشور های تاریخی دو یا چند نام داشتند.  در این مقاله به بررسی تاریخی نام های پرشیا و ایران می پردازم،  البته زمان می برد.  بزودی پست می شود.
   ــ  پرشیا = پارسیا = پارسا = پر + سر،  مشروح در اینجا.
   ــ  ایران = ار = ایر + ان = سرزمین ار،  مشروح در اینجا.
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
نگهداری علمی زبان های ایرانی
      در جغرافیای فعلی ایران حدود ۴۰۰۰ و در کل مساحت ایران تاریخی ۲۰۰۰۰  زبان یا لهجه شناخته شده وجود دارد،   و این مهم مربوط به تاریخ تمدن های کهن ایران است.  از ابتدای قرن ۲۰ با پیدایش مدارس سراسری، کتاب و دفتر، رادیو و تلویزیون بسیاری از آنها بین رفته اند،  و همچنان بسیاری دیگر در حال فراموشی هستند.  می بایست با تلاش جوانان با ذوق ایرانی،  علم جدیدی برای حفظ و بقاء این زبانها شکل گیرد،  و نسبت به طبقه بندی و دیگر موضوعات مربوطه اقدام شود.  در آینده با پیدایش کتیبه ها و نوشته ها،  در صورت عدم این زبانها و نبود افراد دانا و آگاه زبانی و گویشی،  با مشکل خواندن و ترجمه روبرو می شویم.
      در قرن های ۱۹ و ۲۰ هر یک از خارجی هایی،  که در خواندن و ترجمه نوشته های ایرانی کار می کردند،  با ترکیب زبان و لهجه خود،  نسبت به ترجمه آنها اقدام می کردند.  بسیاری از کتیبه های به جای مانده در هر محل و زمان با یکدیگر تفاوت نوشتاری دارند،  مثلاً به ایلامی و مادی و سلسله هخامنشیان و غیره تقسیم کرده اند،  در آنها خشیارشا و داریوش و کوروش و حتی نام خودم انوش را می توان با تفاوت هایی تلفظ کرد.  این خود بحث علمی و مهمی است،  که تخصص ویژه ای می خواهد،  امیدوارم جوانان با هوش وطن پرست نسبت به پیگیری این مهم حرکت های خوب و عملی و علمی انجام دهند.
     اگر هم اکنون به روستا های مختلف ایران بروید،  در میان افراد مسن مدرسه نرفته زبان های مختلف خواهید دید،  که ریشه همه آنها فارسی است و گاه،  ده به ده تفاوت های آشکاری دارند،  و همچنین می بینید در استان های مختلف مشترکات زبانی جالبی هم وجود دارد.  از نظر من هر لهجه و یا گویش خود زبانی است،  این دانش بشری است،  که زبانی را اصلی و ریشه ای می گوید،  و بسیاری را زیر مجموعه و یا لهجه ها و گویش های آن می شمارد.
      آنچه که برای انقلاب دانایی قرن ۲۱ مهم است،  باید هر شخصی در حرفه و تخصص خود کار و تحقیق کند،  و هر چه زمان می گذرد این تخصص ها ویژه تر می شوند.  در گذشته ها این موضوع مطرح نبود،  و مثلاً هزار سال پیش یک نفر می توانست،  پزشک و منجم و ریاضی دان باشد،  ولی امروز و هر روز وضع حرفه ای تر می شود،  در تاریخ و فرهنگ یادگیری نوشته ام.   عدم آگاهی در تخصص ها باعث شده،  بسیاری که در دانش این وبلاگ نیستند،  نظراتی می دهند و یا سئولاتی می کنند،  که به بخش های دیگر مربوط می شود،  و حتی به رشته خودشان هم مربوط نمی شود.  بارها نوشته ام این قرن سرعت در علم و عمل را می طلبد،  نه پراکندگی در دانش و کار.
اشیای موزه ای
   عکس اشیای چند صد سال اخیر ایران،  از یک موزه خصوصی،  فرهنگ و تمدن شکوفا از این اشیا پیداست،  عکس شماره ۲۹۲۱.
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
فرهنگ اصیل ایرانی
      در چند روز گذشته شاهد بودیم،  که حملات به فرهنگ ایرانی زیاد شده است،  در شبکه های تلویزیونی ایران و غیره.  مثلاً امروز صبح دوازده مرداد در برنامه حالا خورشید،  آقای رضا رشیدپور،  با نشان دادن عکسی از آشغال های ریخته شده در پای یک صندلی هواپیما،  از وضع بد فرهنگی ایرانی می گفت.  گویا این ملت در ۴۰ سال گذشته در جای دیگری زندگی می کردند،  و در این مدت،  مردم تحت تعالیم سیستم آموزشی و رادیو و تلویزیون و بقیه تشکیلات ایران نبودند.
      در این زمان که خطر های گوناگون سیاسی و اقتصادی و جغرافیایی مرزی و بومی،  کشور را تهدید می کند،  بدگویی از فرهنگ ایرانی و بد گفتن از رفتار ایرانی شک بر انگیز است.  گویا در همه کشورها و همه موارد،  نظم و فرهنگ دیگران بخوبی در جریان است.  اگر مجریان برنامه های ایرانی،  نگاهی به بعضی مستندهای خارجی بیاندازند،  مانند مستند بی بی سی،  که درباره شیکاگو تهیه کرده بود،  بخوبی متوجه می شوند،  که ملت ایران خیلی هم با فرهنگ است.
      راه های بهتری هم وجود دارد،  تا فرهنگ اصیل و دست نخورده سنتی ایرانی را دید،  کافیست سری به روستاها دور دست بزنید،  و با مردم مسن مدرسه نرفته کمی صحبت و معاشرت کنید.  البته بخاطر مهمان نوازی آنها،  براحتی هم مهمان می شوید،  و مدتی را با آنها بگذرانید،  متوجه فرهنگ اصیل و پاک تاریخی ایرانی خواهید شد،  که چقدر تمیز و با ادب و خوب هستند.
مجسمه هرکول
   تصویر نگاره میترایی در اروپا،  طرح پهلوانی دارد مانند بیستون،  که به اشتباه می گویند هرکول است،  در واقع هرکول نیست،  یک کار میترایی اشکانی در اینجا است،  عکس شماره ۴۷۸۲.
...............
   برچسبها:  تاریخ تمدن، تمدن آریایی، تمدن ایرانی، واقعیت تمدن، پرشیا ایران، ریشه پرشیا، فرهنگ اصیل، فرهنگ ایرانی.
.............
تاریخ تمدن آریایی تمدن ایرانی
مستند های مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
 
............................
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
ارگ ایران   http://arqir.com
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید

تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران

تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران از موضوعهای مهم تاریخی جهان است.  درباره جاسوسی و ضد جاسوسی زیاد شنیدیم،  بیشتر شنیده های ما از نوشته ها و اخبار و فیلم هاست.
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
پیش نویس
      تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران از موضوعهای مهم تاریخی جهان است.  درباره جاسوسی و ضد جاسوسی زیاد شنیدیم،  بیشتر شنیده های ما از نوشته ها و اخبار و فیلم هاست،  اما اصل ماجرا،  کاملاً پنهان و غیر قابل باور است.  سعی نمایید اصل تاریخ جاسوسی و ضد جاسوسی را از جنبه هایی،  که سردر نمی آوریم بررسی کنید.  جاسوسی تنها به دزدیدن اطلاعات دولتی و نظامی و صنعتی نیست،  بلکه در درجه اول و مهمتر از همه،  دزدیدن و تغییر دادن تاریخ و روش فرهنگی و اجتماعی یک ملت و کشور است.
      ضد جاسوسی نیز تنها کار ارکان دولتی و نظامی حکومت ها نیست،  بلکه وظیفه همه مردم دانای یک سرزمین است.  امروزه تغییر روش های فرهنگی و اجتماعی یک کشور را جنگ نرم و تهاجم فرهنگی می گویند،  و جنگ نرم در سازمان های تاریخ سازی استعماری شکل گرفته است.
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
تصویر انوش راوید در ارگ کریم خان شیراز در اینجا،  عکس شماره ۳۵۲۲.
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
لوگو مراقب باشید در دام تاریخ نویسی استعماری نیافتید،  عکس شماره ۱۶۰۶.
این برگه پیوست لینک زیر است:
 تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
. . . بزودی پست می شود . . .
.....
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
عملیات والکوره
      عملیات والکوره که والکری  و یا والکیری هم گویش می‌شود،  مهم ترین سوء قصد نسبت به هیتلر رهبر آلمان نازی در ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ میلادی بود.  این سوء قصد در مقر هیتلر به نام آشیانه گرگ صورت گرفت.  عملیات توسط تعدادی از افسران و ژنرال‌های عالی ‌رتبهٔ آلمان نازی چون آدمیرال ویلهلم کاناریس و گونتر فون کلوگه بودند،  و مجری عملیات بمب گذاری کلاوس فن اشتوفنبرگ بود.
      کلاوس فن اشتوفنبرگ که قصد ترور هیتلر را داشت،  این امکان را می‌یابد که برای گزارش در مورد ارتش ذخیره آلمان،  در جلسه هیتلر با سران ارتش حضور یابد.  این جلسه در راستنبورگ در پروس خاوری برگزار شده بود.  در روز سوءقصد کلاوس فن اشتوفنبرگ کیفی حاوی بمب را در نزدیکی هیتلر،  و در زیر میزی می‌گذارد.
      در اطراف میز هیتلر و ژنرال‌هایش نقشه‌های جنگی را بررسی می‌کردند.  او سپس به بهانه یک تماس تلفنی خارج شده،  و فوراً عازم برلین می‌شود،  تا پس از قتل هیتلر،  ارتش ذخیره را به خیزش دعوت کند.  اما پای یکی از افسران به کیف برخورد می‌کند،  و او کیف را برداشته و آن را در فاصله دورتری قرار می‌دهد.  این کار باعث می‌شود،  که انفجار بمب نتواند آسیب مهمی به هیتلر برساند.
آشیانهٔ گرگ
تصویر مقر آشیانهٔ گرگ پس از انفجار،  عکس شماره ۷۸۲۷.
      هنگام ظهر انفجار رخ می‌دهد،  میز کنفرانس مانند یک حفاظ مانع از کشته شدن هیتلر می شود،  و فقط جراحتی سطحی می‌بیند،  اما پرده‌های گوش او پاره شده،  و تا پایان عمر دچار لرزش دست و پا می‌شود.  عاملان سوءقصد که از سرنوشت هیتلر نا مطمئن بودند،  در به دست گرفتن قدرت تردید به خرج می‌دهند.
      بعد از شکست کودتا،  سرهنگ اشتاوفنبرگ به همراه همدستانش شب ۲۰ ژوئیه در محل وزارت دفاع آلمان بازداشت شدند.  پس از یک محاکمه کوتاه توسط ژنرال فروم فرمانده نیروهای ذخیره آلمان،   آنها به مرگ محکوم شدند،  و در حیاط وزارت دفاع به جوخه اعدام سپرده شد.  آدمیرال ویلهلم کاناریس به اردوگاه مرگ فلوسنبورگ اعزام شده،  و در آن جا به دار آویخته می‌شود.  مارشال گونتر فون کلوگه پیش از دستگیری خودکشی کرد.
      در روز ۱۴ اکتبر سال ۱۹۴۴ میلادی،  فیلد مارشال اروین رومل که از تحرکات توطئه آمیز در ارتش مطلع بود،  و نهایتاً ابراز حمایت از این حرکت کرده بود،  خودکشی می کند.  در این ماجرا حدود ۲۰۰۰ نفر دستگیر،  200 نفر اعدام می شوند.
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
کلاوس فون اشتاوفنبرگ
کلاوس فون اشتوفنبرگ
تصویر بارون کلاوس فون اشتوفنبرگ،  عکس شماره ۸۶۹۳.
      کلاوس فیلیپ ماریا شنک گراف فن اشتوفنبرگ (۱۹۴۴–۱۹۰۷)،  یک اشراف زاده آلمانی و افسر ستاد ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی،  و از رهبران جنبش افسران ارتش آلمان علیه هیتلر بود.
      گویند وی مجری و طراح مهم‌ترین سوءقصدی دوران قدرت هیتلر،  علیه او بود.  این سوءقصد نافرجام در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۴۴ زیر نام عملیات والکایری صورت گرفت.  کلاوس فن اشتوفنبرگ و طراحان سوءقصد،  می خواست با از میان بردن هیتلر،  رژیم نازی را سرنگون،  و یک حکومت میانه رو را بر سر کار بیاورند.  آن‌ها تصمیم داشتند،  با کشورهای آمریکا و بریتانیا صلح کرده،  ولی به جنگ با اتحاد جماهیر شوروی ادامه دهند.
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
فیلم سینمایی والکیری
 فیلم سینمایی والکیری
پوستر فیلم سینمایی والکیری،  عکس شماره ۸۶۹۴.
      بر اساس ماجرای والکری فیلم سینمایی در هالیوود آمریکا در ۲۰۰۸ ساختند،  ساخت یک فیلم که داستان آن تماما در داخل حکومت رایش سوم به وقوع می پیوندد،  در نوع خود کمی مشکوک است.  این فیلم توسط برایان سینگر کارگردانی شده است،  و تام کروز در این فیلم در نقش سرهنگ کلاوس فون اشتاوفنبرگ،  طراح ترور هیتلر نقش آفرینی می کند.  در این فیلم بشدت سعی شده هیتلر و نازیسم کوبیده شود،  و جبهه هواداران غرب در آلمان جنگ زده،  شجاع و مردمی بتصویر کشیده شوند.
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
   نظر انوش راوید:  در مورد ماجرا والکیری،  فیلمها و سریال های تلویزیونی زیادی ساخته اند،  و خیلی چیزها گفته و نوشته اند،  اما هیچ کدام به نکته مهم یک طرح جاسوسی موفق اشاره نکردند.  اشتاوفنبرگ دو بمب و دو چاشنی انگلیسی همراه خود داشت،  هنگام نصب چاشنیها،  یکی از آنها خوب نبود و نتوانست آنرا فوری نصب کند،  و از آن صرفنظر کرد.  وقتی بمب را در زیر پای هیتلر جاسازی کرد،  گویند پای یکی از ژنرالها به بمب خورد،  و آنرا در گوشه دیگری گذاشت.
      حال این را از دید دیگری بررسی کنیم،  یک سازمان جاسوسی خارجی ترتیب این بمبها و چاشنیها را داده بود،  و اصلاً قرار نبود هیتلر کشته شود،  بلکه می خواستند هیتلر صدمه های جسمی و روحی و مردمی و غیره ببیند.  خلاصه این موضوع را نباید از دید صرفاً یک کودتای شکست خورده دید،  بلکه باید از دید یک طرح جاسوسی موفق هم بررسی کرد.
تاریخ جاسوسی ضد جاسوسی در ایران
فرهنگ اصیل ایرانی
      در چند روز گذشته شاهد بودیم،  که حملات به فرهنگ ایرانی زیاد شده است،  در شبکه های تلویزیونی ایران و غیره.  مثلاً امروز صبح دوازده مرداد در برنامه حالا خورشید،  آقای رضا رشیدپور،  با نشان دادن عکسی از آشغال های ریخته شده در پای یک صندلی هواپیما،  از وضع بد فرهنگی ایرانی می گ�%

تاریخ رشد و تکامل در ایران

تاریخ رشد و تکامل در ایران یعنی روند شکل گیری جامعه ایران در طول تاریخ.  جامعه خود بخود علم و ادبیات و تولید را در خود دارد.  تاریخ رشد و تکامل در ایران شامل کلیت ایران می شود.
تاریخ رشد و تکامل در ایران
پیش نویس
      تاریخ رشد و تکامل در ایران یعنی روند شکل گیری جامعه ایران در طول تاریخ.  جامعه خود بخود علم و ادبیات و تولید را در خود دارد.  تاریخ رشد و تکامل در ایران شامل کلیت ایران می شود.  بدون دقت در روند رشد و تکامل و فرمول بندی و زمان بندی آن هرگز نمی توان از تاریخ درست دانست.
تاریخ رشد و تکامل در ایران
تصویر انوش راوید در شهر ری،  تابستان ۱۳۹۰ ،  عکس شماره ۳۳۲۹.
      در ساختارهای تاریخی اجتماع نوشتم،  در طول تاریخ جامعه دوره های مختلف داشته است،  و بمنظور درک درست از تاریخ باید این دورهها را شناخت.  این دوره ها نیز مراحل گذر های تاریخی اجتماع داشتند،  و این گذرها شامل رشد و تکامل است.  بدون درک از ابزار رشد و تکامل،  و مشکلات باز دارند رشد و تکامل،  هرگز نمی توان به آهنگ و ریتم تاریخی برای آینده جامعه و کشور دست یافت.
      در این صفحه به رشد و تکامل و ابزارها و مسائل و مشکلات مربوطه می پردازم،  و چون این موضوع نیاز به تبادل نظر و تحقیق نوع جدید دارد،  زمان بر است،  به مرور ادامه می دهم.  امیدوارم عزیزان متخصص باهوش همراهیم کنند.
تاریخ رشد و تکامل در ایران
لوگو تاریخمند و اندیشه ورز شوید،  عکس شماره ۱۶۰۷.
این برگه پیوست لینک زیر است:
تاریخ رشد و تکامل در ایران
 تاریخ رشد و تکامل در ایران
. . . بزودی پست می شود . . .
....
تاریخ رشد و تکامل در ایران
فیلسوف و اندیشمند و روشنفکر
      ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﻓﯿﻠﺴﻮﻓﺎﻥ و اندیشمندان ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ،  ﻣﻨﺸﺄ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻠﻮﻡ،  ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺍﺳﺖ،  ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ و اندیشمند و روشنفکر،  ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺘﻔﮑﺮ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
تعدادی از اندیشمندان تاریخی ایران
عکس طرح تصویر تعدادی از اندیشمندان تاریخی ایران،  عکس شماره ۲۹۷۷.
   پرسش از عموم:  آیا شما در جامعه امروز ایران می توانید چند فیلسوف را نام ببرید؟  و دلایل خود را برای اندیشمند نامیدن آنها بگویید؟
تاریخ رشد و تکامل در ایران
قانون اساسی نوین تاریخی
      قانون اساسی نوین تاریخی به معنی نادیده گرفتن قانون اساسی کشور نیست،  بلکه می توان آن را به روز کردن قانون اساسی دانست.  قانون اساسی مدرن نیازهای جدید برابر با خواسته رشد و تکامل در ایران را در خود منظور می کند.
      قانون اساسی یک کشور تعیین کننده پیشرفت آن کشور است،  بهمین جهت باید با شرایط سرعت رشد و تکامل در قرن جدید تدوین شود.  قانون اساسی باید بتواند حرکت های سریع تغییرات ناپیوسته را در نظر بگیرد،  تا مردم  کشور در قانون قدیمی جا نمانند.  هر کشوری نیازمند داشتن قانون اساسی برابر با شرایط جغرافیایی و تاریخی آن کشور است.
      جغرافیای طبیعی کشور ایران دارای هشت موقعیت کلی آب و هوایی و آبریز و آبخیز است.  در طول تاریخ شرایط قومی و ملی و فولکوریک،  در این هشت موقعیت شکل گرفته است.  این هشت منطقه جغرافیایی ایرانی می تواند شکلی از اداره خود را داشته باشند،  تا بتوانند آینده غذایی ایران را تامین کنند.
      در ادامه قرن ۲۱ نیاز بشر به انرژی و غذا بیشتر و بیشتر می شود،  و باید این دو را در اصل و ابتدا برای تدوین یک قانون کار آمد قرار داد.  هم چنین نمی شود با ترکیب تمامی جمعیت با تمامی منابع،  آنها را جمع آوری و سرهم کرد،  و بتوان نتیجه خوب گرفت.  بنظرم برای قانون اساسی بهتر است اصل فدرالیسم علمی را در نظر گرفت.  فدرالیسمی که هر یک از مناطق کشور بتوانند با امکانات موجود خود،  زمینه رشد و شکوفایی سرزمین خود را فراهم آورند.
کتاب قانون اساسی
تصویر کتاب قانون اساسی،  عکس شماره ۷۷۳۶ .
فدرالیسم جغرافیایی تاریخی،  بر اساس منابع و منافع ملی و مردمی شکل گرفته،  نه بر پایه تیره ای و قومی.
      بمنظور نوشتن قانون اساسی بهتر است از قوانین تاریخی کشور عزیز ایران،  و چند کشور اروپایی و آمریکایی و غیره کمک گرفت.  در ضمن از جدید ترین دست آورد های علمی و تکنولوژیهای نوین هم در قانون اساسی بهره برد،  منجمله انتخابات اینترنتی،  و یا مجلس های استانی و ایالتی مجازی.
      مردم هر یک از بخش های کشور باید از استعداد های ملی و مردمی خود بهره ببرند،  و وابسته به منابع ایالت و یا استان جانبی نباشند.  مانند استان های بیابانی ایران،  که با داشتن کویر های پر انرژی خورشیدی رایگان،  نباید محتاج نفت و گاز باشند،  و باید از این برکت طبیعت،  بتوانند چرخه های تولیدی را بگردانند،  و تولید ثروت و دانش نمایند. 
      همچنین یکی از مهمترین موضوعها،  در نظر گرفتن تاریخ و فرهنگ یادگیری است،  به همین جهت برای قانون اساسی،  بهتر است حداکثر اعتبار را ۲۰ سال تعیین کرد.  یک مجلس قانون اساسی،  که اعضای آن میان برگزیدگان حرفه ای قانون دان باشند،  توسط مردم انتخاب شوند.  در صورت تقاضای بیش از ۵۰ درصد مردم،  که توسط اینترنت در سایت قانون اساسی ثبت نام کرده باشند،  این مجلس قانون گذار زودتر برپا شود،  تا بتوانند قانون اساسی را ترمیم و یا بازنویسی کنند.
   مهم:  آنهایی که از تاریخ ایران و بزرگان تاریخ ایرانیان بد می گویند،  یا به نوعی و ترفندی آنها را دروغ می شمارند،  حقوق بگیر استعماری هستند،  و وظیفه آنها این است،  که ملت ایران را بی هویت تاریخی کنند.  تا نهایت در ادامه تخریب های داعشی گونه آثار تاریخی،  ایران و ایرانی را نیز در گرداب برنامه های استعمار و امپریالیسم نابود کنند.  باید مراقب بود،  تا در دام برنامه ها و ترفند های رنگارنگ استعماری نیافتاد.
   پرسش از عموم:  آیا شما تاکنون قانون اساسی برای یک کشور،  یا یک سازمان نوشته اید؟  یا هرگز بفکر تدوین چنین قانونی بوده اید؟  که در آن تکنولوژی های نوین،  حفظ محیط زیست،  انرژی های نو و....  در اولویت باشد؟
مسئله ریاضی
تصویر طرح یک مسئله ساده ریاضی،  عکس شماره ۸۶۸۲.
جنگ گاو های نر
   عکس جنگ گاو های نر،  که در استان گیلان به ورزا وار گیلان معروف است،  سی دی این جنگ را تهیه کنید،  بویژه در استان گیلان بنام "ورزا وار گیلان"،  و درباره این جنگ گاوها نظر بدهید.  گاو حیوانی است که از ابتدای تمدن بشر در خدمت انسان بوده،  یا حتی به نوعی در تکامل تمدن نقش داشته است،  و نباید با آن چنین رفتار کرد.
  ــ  ورزا = گاو نر + وار = جنگ = War =  وار از زبان تمدن کهن ایران به اروپا رفته است.
      امیدوارم سازمان های حمایت حیوانات به وضع ناراحت کننده این جنگ گاوها که بشدت یکدیگر را زخمی و مجروح می کنند،  رسیدگی کنند،  تا بلکه از خشونت و بی رحمی در رفتار با یکی از بهترین حیوانات گرفته شود.  مثلاً حداقل از تیز کردن شاخ های آنها قبل از جنگ جلوگیری شود،  یا رعایت سن و وزن حیوان در نبرد انجام شود،  و گاو نر را مجبور به ادامه جنگ در پایان زمان نبرد طبیعی آنها نکنند.
...............
   برچسبها:  تاریخ تکامل، رشد و تکامل، تاریخ رشد،  فیلسوف، اندیشمند، روشنفکر، قانون اساسی، ورزا وار، جنگ گاوها.
.............
تاریخ رشد و تکامل در ایران
مستند های مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
 جنگ گاوها یا ورزا وار، نوعی حیوان آزاری است، که باید قانونمند شود، مشروح در http://arqir.com/551
............................
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
ارگ ایران   http://arqir.com
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید

نامهای پارسی جزایر دریای پارس

نامهای پارسی جزایر دریای پارس یک واقعیت در ادبیات تاریخی حوزه خلیج فارس است.  ریشه یابی نام جزایر دریای پارس بخوبی نشان می دهد،  که این جزایر نام پارسی دارند.
نامهای پارسی جزایر دریای پارس
پیش نویس
نامهای پارسی جزایر دریای پارس یک واقعیت در ادبیات تاریخی حوزه خلیج فارس است.  ریشه یابی نام جزایر دریای پارس بخوبی نشان می دهد،  که این جزایر نام پارسی دارند.
نامهای پارسی جزایر دریای پارس
تصویر گوگل ارت جزیره گپسبزو،  عکس شماره ۴۸۷۷.
نامهای پارسی جزایر دریای پارس
لوگو مراقب باشید در دام تاریخ نویسی استعماری نیافتید، عکس شماره ۱۶۰۶.
این برگه پیوست لینک زیر است:
نامهای پارسی جزایر دریای پارس
نامهای پارسی جزایر دریای پارس
جزایر سه‌گانه ایرانی،  نام‌ های پارسی دارند
      جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی،  تنب بزرگ و تنب کوچک در طول تاریخ همیشه هویتی ایرانی داشته و خواهند داشت.  یکی از راه های حفظ هویت ایرانی این جزایر پاسداشت نام های اصیل و ریشه دار ایرانی آنهاست،  که نشان از حاکمیت همیشه ایرانی بر این جزایر و نفوذ زبان فارسی در این منطقه دارد.
      نام این جزیره گپ سبزو به معنی جزیرۀ بزرگ خرم بوده است.  در واقع،  مردم بندر لنگه،  کنگ و ساکنان سواحل در جزایر خلیج فارس، «گپ» را به معنی بزرگ می‌دانستند،  و هر آنچه را که بزرگ بود،  گپ می‌گفتند.  سبزو نیز در زبان جنوبی یعنی سبز و خرم،  این جزیره نیز گپ سبزو نام داشت.  وقتی مردم کنار ساحل باشند و این جزیره را از دور تماشا کنند،  به نظرشان جزیره‌ای سبز و خرم و بزرگ می‌رسد.
      در تعبیر و ریشه یابی دیگر نام این جزیره و با توجه به ریشه ایرانی آن بوموسو است.  با دخالت استعمار و امپریالیسم و به تقلید و اشتباه و اغفال از نوشته‌های عربی نام معنی دار بوموسی را ابوموسی گفتند و نوشتند.  
   ــ  بوموسو =  بوم + و + سو =  سرزمین سبز.
   ــ  بوم =  سرزمین + سو =  سوز =  سبز.
      به نام‌های فارسی دیگر این جزیره دربرگیرنده هر دو جزء «بوم» و «سبز» هستند.  این جزیره از خوش‌ آب ‌و هواترین مناطق خلیج‌ فارس است.  انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می‌خورد،  و از دیرباز دارای آب شیرین،  کشتزار و مراتع خوب بود.
      نزد مردم بوشهر و بندر لنگه و دیگر شهرهای پارس تا ۸۰ سال پیش به نام «گپ سبزو» به معنی «سبزه‌ زار بزرگ» شناخته می‌شد.  در اسناد تاریخی از آن با نام «بوموو» یاد کرده اند،  که از دو بخش «بوم» + «اوو» یا «آب» تشکیل شده است،  و به صورت «بومُف» معرب شده است.
   مهم:  باید در نوشته‌های پارسی،  نام این جزیره را درست و با توجه به ریشه ایرانی آن،   گپسبزو یا بوموسو بنویسم و بخوانیم.  من انوش راوید در نوشته هایم از گپسبزو استفاده می کنم.
      به گفته یکی از اساتید:  در تاریخ آبادی‌ها براساس نام افرادی،  که آنجا را آباد کرده بودند، نامگذاری می‌شدند.  مانند علی‌آباد یا حسن‌آباد.  گاهی نیز از پیشوندهایی مانند «بابا» استفاده می‌شد،  یعنی اسم خود را همراه با پیشوند «بابا» بر آن محل می‌گذاشتند،  مانند باباامان یا باباکوهی.  نام این جزیره نیز به همین ترتیب تغییر کرده است.
      در گذشته فردی به نام موسی سبب رونق و آبادانی این جزیره شد،  و پس از مدتی،  نام «بابا موسی» بر جزیره گذاشته شد.  «بابا موسی» در زبان محلی جنوبی به «بابو موسی» تغییر پیدا کرد و به‌تدریج با تغییرات دیگر، به آن «بوموسی» می‌گفتند.
      سپس اعرابی که در زمان انگلیسی‌ها به این جزیره آمدند،  به‌دلیل متجانس بودن واژه «بو» و «ابو» نام «بوموسی» را به «ابوموسی» تغییر دادند،  و کم‌کم استفاده از این واژه رواج یافت و جزیره حتی پس از رفتن انگلیسی‌ها نیز به همین نام باقی ماند.
نامهای پارسی جزایر دریای پارس
واژه‌ پارسی تُنب
در خلیج فارس دو جزیره نام تُنب بر خود دارند، یکی تنب بزرگ و دیگری تنب کوچک.
      عرب‌ها تحت نفوذ استعمار و امپریالیسم می‌کوشند،  نسبتی بین خود و جزایر سه‌گانه تنب بزرگ و تنب کوچک و بوموسو پیدا کنند.  در نوشته‌های خود واژه فارسی تنب را معرب کرده،  و به صورت «طنب» می‌نویسند.  در صورتی که «تُنب» یا « تُمب»، واژه‌ای‌ فارسی سره‌ است،  که در گویش‌های محلی جنوب ایران شامل لهجه‌های لارستانی، بندری، تنگستانی و دشتستانی به معنای «تپه» و «پشته» یا «تَل» می‌باشد.
      جزیره تنب بزرگ از دیرباز به نام‌هایی همچون تُمب بزرگ، تُمب گپ، تنب مار، تُنب مار بزرگ، تل مار و ... نامیده می‌شده است.  چون در این جزیره در گذشته‌ای نه‌چندان دور شمار زیادی مار سمی وجود داشته است.  در گویش دریانوردان محلی این جزیره را «تمب گپ» نیز می‌نامند که باز نشان از هویت ایرانی آن دارد.  واژه «تنب» در ترکیب نام بسیاری از روستاهای بندرلنگه و بوشهر نیز به کار رفته است.  نام جزیره «تنب کوچک» نیز بر همین بنیان استوار است.
   ــ  منبع اینترنت و اطلاعات شخصی.
...............
   برچسبها:  نامهای پارسی، جزایر پارس، ابوموسی، گپ سبزو، بوموسو، تنب بزرگ، تنب کوچک.
.............
نامهای پارسی جزایر دریای پارس
مستند های مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
 
............................
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
ارگ ایران   http://arqir.com
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید

داستان کیسر کاسپین امپراطور

داستان کیسر کاسپین امپراطور

داستان کیسر کاسپین امپراطور در ایران،  از گذشته های تاریخی تاکنون بسیار شنیدنی بود،  مانند داستانی یا اتفاق واقعی که در زیر می نویسم.

داستان کیسر کاسپین امپراطور

تصویر کیسر داریوش بزرگ در تخت جمشید،  عکس شماره 0975

داستان کیسر کاسپین امپراطور

داستان کیسر کاسپین امپراطور

      اسامی کیسر کاسپین امپراطور، اسامی باستانی از زبان های قدیمی ایرانی هستند،  معنی و ریشه در تاریخ ایران دارند.  کیسر همان قیصر فارسی ایجاد شده از کی+ سر= کی به معنی شاه و سر به معنی خوب است،  روی هم رفته به معنی شاه خوب یا خوب سر میشود.  caesar

      کیسر همان سزار یا تزار است،  در لهجه های دیگر است،  مانند سزار روم یا قیصر روم تزار روسیه. اسامی مثل کی کاووس، کیهان کی خسرو،  از اسامی رایج در ایران هستند.

داستان کیسر کاسپین امپراطور

ضعف دانش در اداره فرهنگ و ارشاد

      امروز برای کارهای مربوط به انتخاب یک اسم خوب برای کافینت به اداره ارشاد شهرم مراجعه کردم.  از بین اسامی:  کاسپین، کیسر، امپراطور،  یکی را  میخواستم انتخاب کنم.  وقتی به مسئول تایید اسامی صحبت کردم،  در ابتدا نام کاسپین را گفتم،  و در کمال تعجب گفت این نام مورد تایید ارشاد نیست،  و در فرهنگ نام های ما غیرمجاز است.

      گفتم این اسم ایرانی و نام دریاچه مازندران است،  و به هر ترتیب قبول نکردند، و نام کیسر را انتخاب کردم.  مسئول مربوطه دوباره گفت کیسر یعنی چه؟  و ادامه داد و گفت:  این اسامی من در آوردی در فهرست فرهنگستان نیست.

      توضیح دادم نام ایرانی و رایج است،  مانند کی کاووس و کیخسرو.  در آخر نام کیسر هم قبول نکرد.  در آخر نام امپراتور قبول کرد.  سوال اینجاست،  چرا نام کاسپین در آن فهرست فرهنگستان نبود؟  اینها تصادفی نیست،  و ریشه در دشمنی با تاریخ و ادبیات ایران و ملت ایران دارد.

      وجود افراد کم سواد و ناآگاه از تاریخ و فرهنگ ایران،  در دستگاه های اداری زیاد است،  خیلی هم زیاد.  حتی ضعف در سیستم اداری ایران نیز فراوان است،  مانند در اینجا.  امیدوارم مجلس و دولت به این مهم رسیدگی کنند،  قبل از اینکه مشکلات فراوانتر و غیر قابل کنترل شود.  مسعود ایزدی

   برچسبها:  اداره ارشاد، داستان کیسر، کاسپین، امپراطور، قیصر، سزار، تزار، مسعود ایزدی، caesar.

داستان کیسر کاسپین امپراطور